2010. szeptember 27., hétfő

Stieg Larsson - The Girl with the Dragon Tattoo (A tetovált lány)

Gondolom sejtitek hogy ezt a könyvet is rég kiszemeltem, hiszen mind a mai napig nagy a hype körülötte, plusz legyek akár metrón, akár buszon valakit mindig kiszúrok, hogy a három rész valamelyikét olvassa. Tavaly karácsonyra ezt vettem a legjobb barátnőmnek, és neki is nagyon bejött. Én a nyaralásra vettem, meg de nem jutott rá idő eddig, mostanában viszont kezdek nagyon kíváncsi lenni a svéd filmre, úgyhogy gyorsan neki is fogtam.
Kissé lassan, de nem unalmasan indul a történet, jópár oldalon keresztül a főhős, Mikael Blomkvist életébe és szenvedéseibe nyerhetünk bepillantást miközben az járt a fejemben: ennek mi köze a történethez tulajdonképpen? Ugyanis annyit lehet tudni a fülszövegből hogy egy családi titok kinyomozásába fog majd bele. Ő pedig az elején egy ellene irányuló per ítéletének a következményeivel küszködik kicsit talán túl sokáig.
Szóval a lényeg tényleg annyi, hogy pillanatnyi elkeseredettségét kihasználva, a Vanger család feje felkéri Mikaelt hogy egyrészt írja meg a család történetét, de ez igazából csak alibi, inkább próbálja meg kideríteni mi történt unokahúgával, akit 36 évvel ezelőtt meggyilkoltak. Idővel Mikael mellé sodródik Lisbeth Salander, egy furcsa lány de zseniális információgyűjtő, akinek a múltjában szintén titok lappang.
Azt kell mondanom hogy a könyv úgy érdekes - már-már letehetetlen (egyik nap hajnali 2ig fennmaradtam - no comment) hogy a feléig kb semmi olyan nem történik ami a nyomozást előrevinné, sőt, ami számomra még meglepőbb volt, Lisbeth és Blomkvist sem találkoznak több mint 200 oldalon keresztül. 
A történet igazán izgalmassá akkor válik amikor végre tényleg sikerül a párosnak nyomokra bukkanniuk. Az is tetszett hogy az író úgy építette fel a sztorit, hogy én is képes voltam felvetni egy-két  következtetést, amit 2 oldallal később a szereplők is előhoztak és megbeszéltek... Elkövettem viszont azt a hibát, hogy véletlenül előrébb nyitottam ki a könyvet és megakadt egy mondatnál a szemem, ami miatt egész végig sejtettem hogy ki lesz a hunyó a végén. :S:S
A végső megoldás is ott bújkált az agyam mélyén, persze kellett, hogy végigvezessenek minden lépésen hogy minden letisztuljon, de örültem hogy lépést tudtam tartani a sztorival.
Viszont el kellett olvasnom pár fejezetet míg észrevettem: minden rész elején egy a nők ellen elkövetett erőszakkal kapcsolatos statisztikai adat szerepel, és szinte minden női szereplőt bántalmaztak élete során. Ahogy közeledünk a történet vége felé, úgy derülnek ki az egyre durvább és kegyetlenebb részletek amelyek még engem, a gyakorlott Gyilkos elmék (Criminal Minds) nézőt is ledöbbentettek.
A könyv címszereplője Lisbeth, ennek ellenére egyértelműen Mikael az erősebb és a szimpatikusabb karakter, míg a lány nem nyerte el a szimpátiámat, pedig a hozzá hasonló karakterek el szokták. Amint említettem, neki is megvannak a maga titkai, gondolom a következő könyvek egyikében jobban kibontják az ő történetét is, és akkor hátha megváltozik a véleményem.
Kicsit éreztem hogy fordítást olvasok, bár nem volt zavaró, és sajnáltam hogy még sosem voltam Svédországban, mert rengeteg utalás, utcanév, város-és országrész, politikai-gazdasági visszatekintés szerepel benne, amit egy egyszerű külföldi sosem fog megérteni, átérezni.
Mindenesetre mindenkinek ajánlom aki szereti a jó kis klasszikus nyomozást némi családregénnyel és pszichopatákkal fűszerezve.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése