2011. április 11., hétfő

Márai Sándor - A mészáros

Elő-karácsonyra kaptam Márai "Eszter hagyatéka és három kisregény" című könyvét, melyet csak nemrég sikerült kézbe vennem. A tudatosságról csak annyit hogy amikor már pár oldalt elolvastam és még sehol semmilyen Eszterrel nem találkoztam, néztem meg hogy akkor most mit is olvasok tulajdonképpen?
A mészáros 1924-ben jelent meg, Márai első regény-kezdeménye volt, igazából csak a 20as évek végén lett ünnepelt regényíró, ezt a könyvét nevezhetjük szárnypróbálgatásnak is. Én még eddig tőle a Gyertyák csonkig égnek-et olvastam (majd 10 éve) és persze hihetetlen jó volt, de már akkor is azt éreztem hogy a mondatait, hangulatteremtését jobban szeretem mint a történeteit.

A történet nem túl bonyolult, mégsem könnyű róla írni. Főhősünk életét egy bírósági riporter stílusában követjük végig, aminek köszönhetően kellően tárgyilagos és távolságtartó marad az elbeszélés. Az első világháború előtti vidéki Németországban, tragikus körülmények között született fiú a főszereplőnk, akit gyermekkora óta lenyűgöz az ölés és lényegében ennek következtében mészáros lesz Berlinben. Úgy tűnik ezzel ki is elégítette az ölésvágyát, ám közbeszól az első világháború, amely feléleszti a benne lévő másik mészárost. Háború idején ez még nem is lenne akkora probléma, a kérdés csak az, hogy mihez kezd ezzel a háború után...

Több nézőpontból is meg lehet közelíteni A mészárost, hiszen tökéletes a benne lévő társadalomkritika: mit tesz egy ember ítélőképességével a nagyüzemi öldöklés és az ezért kapott kitüntetés; hogyan nem képesek beilleszkedni a régi életükbe a frontról visszatért katonák, mennyire abszurd a császár iránt érzett abszolút szeretet és tisztelet mint már kisgyermekkorban betanult viselkedési forma, stb, stb. Szerintem viszont a mészáros egy "egyszerű" pszichopata, aki előbb utóbb ugyanígy cselekedett volna, csak akkor más ingerek szerepeltek volna kiváltó okként. (vagy csak túl sok Criminal Minds-ot nézek)

Márai mondatait a téma ellenére is gyönyörűség olvasni, és a kötet hátralévő regényeit elvileg az író más korszakaiból választották, tehát végigkísérhetjük stílusa alakulását is. Majd beszámolok róla.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése