2010. augusztus 16., hétfő

Philip K. Dick - Time out of Joint (Kizökkent idő)

Már régóta terveztem Philip K. Dick-et, és úgy általában sci-fi-t olvasni, de valahogy azt a szekciót mindig elkerültem, vagy mindig találtam valamit mire odaértem. Nem sokat olvastam eddig, pedig egyébként szeretem a sci-fi filmeket, történeteket. Viszont a korábban említett 2-t fizet 3-at kap akció kapcsán bolyongtam a Waterstones-ban, és nem találtam azokat a köteteket, amiket kifejezetten kerestem, ezért úgy döntöttem, hogy itt a megfelelő alkalom.
Az az igazság, hogy szerintem Dick meglehetősen fura címet ad a könyveinek, ezért elsőre egyik sem keltette fel a figyelmem. Nem akartam olyannal kezdeni, amiből már filmet csináltak, de sem a cím, sem a fülszöveg nem hívogatott igazán azoknál, amelyikekből még nem.

Közben megakadt a szemem egy SF Masterworks nevű sorozaton, amelyek között jópár Philip K. Dick könyv is szerepelt, és mondhatjuk úgy is, hogy ráböktem a legközelebbire. (Na jó, igazából a fülszöveg alapján úgy gondoltam, hogy ízelítőnek talán jó lesz.)
A történet főhőse Ragle Gumm (micsoda egy név!), aki 1959-ben, 46 évesen a húgával és annak családjával él. Nincs normális munkája, de minden nap megfejti az egyik újság rejtvényét, aminek a címe: Hol bukkan fel a kis zöld emberke legközelebb? Gumm minden nap játszik, és minden nap nyer, már közel 3 éve. Ám egyre furcsább dolgok történnek vele, az az érzése, hogy körülötte forog a világ, őt mindenki ismeri, mindemellé hallucinál is. Egyre több apró furcsaság történik vele és közeli ismerőseivel, amiből arra következtet, hogy minden ami körülütte van, miatta van ott, és egyre gyanakvóbbá válik mindenkivel szemben.
Ez a történet is lassan indul be, az első 10-20 oldal határozottan unalmas, talán az író el akarta hitetni, hogy mennyire átlagos ember is Ragle Gumm. Ezekután apránként, lépésről lépésre épül fel a történet, komplikálódik főhősünk élete, tudunk meg egyre több információt. Ami kifejezetten jó, hogy én úgy éreztem, mintha egy detektívregényben is lennék, próbáltam kitalálni az indítékot, ami Ragle-t ebbe a sziutációba jutatta, és az "ultimate explanationt", amivel vége lesz. Nos, ami a motivációt illeti, nagyjából rájöttem kb a könyv felénél, de arra nem voltam felkészülve, hogy mennyire elborult vége lesz a történetnek. Nem szeretnék lelőni semmilyen poént, de ha pl valaki olvasta Kurt Vonnegut Macskabölcső című könyvét, ahol az utolsó 10 oldalig nagyjából racionális a történetvezetés, majd egy huszárvágással az apokalipszis közepén találjuk magunkat és csak kapkodjuk a fejünket, hogy mivaaan? Na itt is nagyon besűrűsítették a végét, és nehezebb volt feldolgozni a tömény információhalmazt, és ahhoz képest totál egyszerűen lett vége. Jézusom, rébuszokban beszélek, be is fejezem.
Magyarul pl. megjelent az Agave Kiadó gondozásában Kizökkent idő címen 2004-ben. Jah, az eredeti cím egyébként a Hamletből van, nem gondoltam volna...
Szerintem mindenkinek olvasnia kellene legalább egy kis sci-fit, mert érdekes, érdemes eljátszadozni  a gondolattal, hogy mi lenne ha...mi lenne ha egy teljesen más világban élnénk... :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése